Reggio Emilia

Η εκπαιδευτική προσέγγιση Reggio Emilia είναι μια φιλοσοφία που εστιάζει στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Ξεκίνησε από τον Loris Malaguzzi, ο οποίος ήταν και ο ίδιος δάσκαλος, και δίδασκε τους γονείς των γύρω χωριών του Reggio Emilia στην Ιταλία μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το πρόγραμμα προσχολικής εκπαίδευσης του Reggio Emilia, στην Ιταλία, έχει αναγνωρισθεί ως ένα από τα καλύτερα συστήματα προσχολικής εκπαίδευσης στον κόσμο. Τα μικρά παιδιά ενθαρρύνονται να εξερευνήσουν το περιβάλλον τους και να εκφραστούν μέσα από πολλές «γλώσσες» ή μορφές έκφρασης, συμπεριλαμβανόμενου του λόγου, της κίνησης, του σχεδίου, της ζωγραφικής, της γλυπτικής, του παιχνιδιού με τις σκιές, του κολάζ και της μουσικής. Η προσέγγιση αυτή οδηγεί τα παιδιά σε εκπληκτικά επίπεδα συμβολικής δεξιότητας και δημιουργικότητας. Οι κεντρικές αξίες της Reggio προσέγγισης είναι οι εξής:

  • Τα παιδιά πρέπει να είναι σε θέση να μάθουν μέσα από την αφή, την κίνηση, την ακοή, την όραση και την ακρόαση
  • Τα παιδιά αναπτύσσουν σχέσεις με τους συνομήλικούς τους όσο και  με υλικά στοιχεία του περιβάλλοντος, τα οποία τα παιδιά πρέπει να έχουν την δυνατότητα να τα εξερευνούν και
  • Τα παιδιά πρέπει να έχουν ατελείωτους τρόπους και ευκαιρίες να εκφράζονται.

Το περιβάλλον αποτελεί τον τρίτο δάσκαλο μετά το γονέα και τον εκπαιδευτικό και είναι σημαντικό να προσφέρει πολλές δυνατότητες για να: εκφραστεί, δημιουργήσει, μάθει, επικοινωνήσει, αναπτυχθεί και εξελιχθεί το παιδί. Πρέπει να περιλαμβάνει πολυαισθητηριακά υλικά, τα οποία θα υποστηρίξουν την αυτόνομη έρευνα και ανακάλυψη από το ίδιο το παιδί. Τα παιδιά δε διδάσκονται αλλά μαθαίνουν μέσα από τα δικά τους έργα, τη μίμηση, την ανακάλυψη και τη διαίσθηση. Τα λάθη και οι δυσκολίες, τους δίνουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τον κόσμο.

Στα εκπαιδευτήρια Νέα Γενιά Ζηρίδη δίνουμε πλέον ιδιαίτερη σημασία στην οργάνωση του χώρου, την παρατήρηση και τις καταγραφές καθώς και στην εκμάθηση μέσω της ανακάλυψης και του πειραματισμού. Δημιουργήσαμε πολλές γωνιές εξερεύνησης, γεμάτες ερεθίσματα για την απόκτηση εμπειριών και γνώσης.

Τέλος, πολύ σημαντική είναι η έκθεση των έργων των παιδιών, των καταγραφών και των φωτογραφιών από κάθε σχολική δραστηριότητα. Η νηπιαγωγός με αυτό τον τρόπο βοηθά τα παιδιά να επαναφέρουν στη μνήμη τους, τα σχέδια δράσης στα οποία είχαν συμμετοχή και να συζητήσουν για αυτά μεταξύ τους, να τα παρουσιάσουν στους γονείς τους και να αναπτύξουν τις γλωσσικές του δεξιότητες. Ο Lorris Malaguzzi τονίζει ότι το περιβάλλον πρέπει να λειτουργεί ως  ένα είδος ενυδρείου, το οποίο αντανακλά τις ιδέες, τις εθνότητες, τις στάσεις και την κουλτούρα των ανθρώπων που ζουν μέσα σε αυτό.